Tuesday, December 15, 2009

Esok, Segalanya Pasti Berubah ! (3)

Seperti biasa, selepas sekolah aku melepak dengan rakan-rakanku yang sama-sama anak orang berada sepertiku iaitu Arman, James, Ganesh, Sathiya, dan Yazid. Walau bagaimanapun, agenda kami berbeza pula kali ini. Arman sebagai ketua kumpulan telah merancang strategi untuk mengenakan Batrisya. Aku yang macho ini pula dijadikan umpan. Walaupun kami pelajar nakal, kami tidak pernah mencuri dan menghisap dadah. Setelah perbincangan diadakan selama lebih kurang satu jam, kami berpisah.

************

Semasa waktu rehat pada keesokan hari, aku pergi ke tempat Batrisya bertugas iaitu di kawasan berhampiran tempat letak basikal. Dari jauh kulihat dia sedang menulis sesuatu pada buku kecilnya. Lalu aku pun menghampirinya.

Dia yang sedar akan kehadiranku lantas berkata, "Apa awak buat di sini? Nak jadi monyet lagi?" Aku pun membalas, "Saya datang sini dengan niat baik. Tak patut awak tuduh saya."

Batrisya menjawab sambil memandang sinis, "Niat baik? Tell me."

"Saya nak ajak awak keluar date tomorrow evening. Awak free tak?" kataku.

"Oh, nak ajak saya dating rupanya. Boleh, di mana?" balas Batrisya.

"Mid Valley. Saya tunggu awak depan pagar sekolah utama pukul dua petang. Anyway Batrisya, saya Haris Danial. Just call me Danial. See you tomorrow," kataku sambil memberikan flying kiss. Batrisya hanya senyum kambing terhadap reaksiku sebentar tadi.

**********

Tepat pada pukul dua petang, aku terus pergi ke pagar sekolah utama seperti yang dijanjikan semalam. Aku memang seorang yang menepati masa. Namun, selepas beberapa minit menunggu, kelibat Batrisya masih tidak kelihatan. Aku mula terfikir, adakah Batrisya ingin mengenakanku? Walau bagaimanapun, tanggapanku mati begitu sahaja apabila dari jauh kulihat Batrisya melambai-lambai ke arahku. Aku membalas lambaiannya dengan senyuman.

Apabila dia tiba di pintu pagar utama, dia segera berkata, "I'm sorry. Tadi saya solat Zohor dulu." Perutku menjadi kecut apabila mendengar perkataan solat kerana sejak aku menyertai geng Arman, aku sudah mula meninggalkan rukun kedua Islam itu. Aku terdengar Batrisya berkata sesuatu tetapi aku tidak dengar kerana aku sedang memikirkan dosaku yang berganda-ganda.

"Danial!" jerit Batrisya dengan nyaringnya. Jeritan Batrisya telah memecahkan lamunanku.
Aku bertanya, "Ya, ada apa?".

Batrisya berkata, "Ya Allah, kan awak ajak saya pergi Mid Valley. Jomlah."

Aku membalas, "Okaylah, jom." Kami pergi ke Mid Valley dengan menaiki kereta BMW 5 Series warna hitam yang dipandu oleh pemanduku. Tiba saja di Mid Valley, aku terus mengajak Batrisya makan di McDonald's. Aku memilih tempat duduk yang berhampiran dengan kaunter.

Semasa sedang menikmati hidangan, Batrisya memulakan bicara, "Danial, saya tak tahu apa tujuan sebenar awak ajak saya keluar tapi menurut kawan saya, awak ini playboy."

Aku pun menjawab sambil tersengih, "Memang saya playboy, but actually perigi yang cari timba. Saya layan saja dia orang tu, tetapi seorang pun tak pernah bertakhta di hati saya."

Keadaan sunyi seketika. Kemudian Batrisya berkata, "Tetapi dalam hal kita berdua, awak yang cari saya."

"Ini special case sebab saya dah jatuh cinta dengan awak," balasku dengan penuh perasaan seperti yang diajar oleh Arman sambil merenung tepat ke mata Batrisya yang redup itu.

"Awak tipu. Ini sebahagian daripada rancangan geng awak tu, kan?" kata Batrisya sambil merenung tajam ke arahku. Aku tergamam.

bersambung...