Monday, December 14, 2009

Esok, Segalanya Pasti Berubah ! (1)

(This story was published in Fokus SPM magazine : April 2006)

Aku merupakan pelajar tingkatan tiga di salah sebuah sekolah kerajaan yang terletak di Kuala Lumpur. Sebagai seorang pegawai kerajaan, papaku selalu saja sibuk. Dalam seminggu, mungkin tiga atau empat kali sahaja aku dapat melihat batang hidungnya. Mama pula asalnya seorang suri rumah. Walau bagaimanapun, sejak kebelakangan ini dia selalu saja tiada di rumah kerana terlibat dengan pelbagai program persatuan yang disertainya.


Kini, aku kesunyian. Abang dan kakakku masing-masing sedang melanjutkan pelajaran di California Institute of Technology dan Universiti Melbourne. Oleh sebab kurang mendapat perhatian daripada ibu bapa, aku mula menyertai satu kumpulan pelajar nakal. Aktiviti kumpulan ini termasuklah merokok, ponteng, dan bermacam-macam lagi aktiviti yang melanggar peraturan sekolah.


Di sekolahku, aku diminati oleh banyak pelajar perempuan kerana aku seorang yang kacak dan bergaya. Namun begitu, aku tidak penah menyimpan perasaan terhadap salah seorang pun daripada mereka. Bukan kerana mereka tidak cantik, tetapi aku tahu mereka tidak ikhlas kerana mereka hanya mahu mengambil kesempatan atas kekayaan papaku. Jadi, sebagai seorang yang suka bersosial, aku selalu berdating dengan pelbagai jenis perempuan. Oleh sebab itu, aku mendapat gelaran playboy.



***********

bersambung...